SOUTH(S)
Organized by Vincent Dussol (Montpellier III) and Nathalie Dessens (Toulouse
Vincent Dussol (Montpellier III) et Nathalie Dessens (Toulouse II)
Planning your visit (Hotels, maps)
(May 28-31, 2008)
Wednesday, May 28 : Graduate Student Symposium
9am to 1pm and 2pm to 6pm
Thusday, May 29:
Introduction/Welcome: starting at 10:30
1-2pm : Opening Speech by the President of the Université Paul Valéry
2-5pm: 5 panels with 5 presentations in parallel
Workshop A: The Political South 1
-Françoise COSTE, Toulouse 2 – Université Toulouse-Le Mirail, and Anne STEFANI, Toulouse 2 – Université Toulouse-Le Mirail
– Bobby J. DONALDSON, University of South Carolina: « ‘An All Compelling Voice’: African American Liberation Theology in the Jim Crow South »
– Patrick B. MILLER, Northeastern Illinois University: « Whose South? African American Institution-building during the Era of Jim Crow »
– John A. KIRK, Royal Holloway, University of London: « The Suburban South and the Three ‘R’s’: Race, Renewal and Resegregation »
– Carole MASSEYS-BERTONECHE, Université de Bordeaux IV : « The Rise of Southern Universities: The Essential Role Played by Foundations »
Workshop B: Working, Living and Doing Business in the South
-Donna KESSELMAN, Paris 10 – Université de Nanterre
– Donna KESSELMAN, Université de Paris X : « Right to Work States : Le travail dans les Etats du Sud et la compétitivité des Etats-Unis dans le monde »
– Loubna BOUAMANE, Université de Paris VII: « L’impact de l’Affirmative Action dans le domaine de la passation des marchés publics: l’exemple d’Atlanta »
– Laurent ROESCH, Université d’Avignon: « Catastrophe naturelle ou catastrophe sociale? Quel modèle pour la reconstruction de la Nouvelle Orléans après Katrina»
– Sebastien FATH, CNRS : « Le Sud des Etats-Unis a-t’il gagné la bataille religieuse ? »
– Catherine POUZOULET, Université de Lille III: « De l’exception à la norme: la place du Sud dans un nouvel équilibre économique et politique »
Workshop C: The Feminine South, Conquering Space 1
-Brigitte ZAUGG, Metz – Université Paul Verlaine
– Elodie CHAZALON, Université de Montpellier III : « ‘Belles du Sud ou rebelles du Sud ‘? : la dualité du rôle de la femme dans le Sud des Etats-Unis illustrée à travers la dualité du vêtement »
– Dominique AURELIA, Université des Antilles et de la Guyane : « Voix du Sud : étude de trois autobiographies de femmes esclaves »
– Françoise BUISSON, Université de Pau : « Du paysage mental de la mère à l’espace intime de l’écriture dans Sights Unseen de Kaye Gibbons »
– Gérald PREHER, Université de Versailles St Quentin : « An ‘Anatomy of the South’ : Josephine Humphreys’ Exploration of Space and Time in Nowhere Else on Earth »
– Kathie BIRAT, Université de Metz : « Converging Spaces : Caribbean Folklore in the American South : The Example of Erna Brodber’s Louisiana »
Workshop D: Southern Gothic?
-Marc AMFREVILLE , Paris 12 – Université du Val de Marne
– Valérie SYSTERMANS, Université de la Réunion : « De la nostalgie à l’utopie : un essai de réinterprétation de la tradition « Southern Gothic » chez Tennessee Williams »
– Delphine LOUIS, Université de Paris III : « Mark Twain et le Southern Gothic »
– Anne ULLMO, Université de Lille III : « ‘How ironic […] that the obsessed with death would be the only to survive’ (OC, 101). The Open Curtain de Brian Evenson ou la tentation du gothique »
– Marie LIENARD, Ecole Polytechnique : « New Southern Gothic : comment nommer l’innommable ? »
– Julien AMORETTI, Universités de Paris XII et Paris VII : « ‘A qui la faute ?’ : le ‘Southern Gothic’ de W. Faulkner à l’épreuve de deux romans ’jumeaux’, Absalom, Absalom et Go Down, Moses »
Workshop E: The South(s) in the North: Literary Migration and Cultural Exchange
-Wendy HARDING, Toulouse 2 – Université de Toulouse – Le Mirail
– Claire PARFAIT, Université de Paris XIII : « Southern Realities Recounted in the North: The Publication and Reception ofWilliams Wells Brown’s Narrative (1847) »
– Geoffrey PITCHER, Université de Poitiers: « Realistic Stereotypes: William Dean Howells and the New South »
– Jill A. BERGMAN, University of Montana : « ‘Negro Life North and South’: The Political Strategy of Pauline Hopkins »
– Nicole OLLIER, Université de Bordeaux III : « Greek Odysseys to North America »
– Nadia YASSINE-DIAB, Université de Toulouse III : « Exile in the Work of Jamaica Kincaid »
5:15-6:15pm: Plenary Session by Charles Reagan Wilson, Chief Editor of The New Encyclopedia of Southern Culture
7pm: réception de bienvenue offerte par la municipalité de Montpellier
Friday, May 30:
9:30-12:30am: 5 panels with 4 or 5 presentations in parallel
Workshop A: The Political South 2
-Françoise COSTE, Toulouse 2 – Université Toulouse-Le Mirail, and Anne STEFANI, Toulouse 2 – Université Toulouse-Le Mirail
– Aurore PORTET, Université de Grenoble III: « Nominations politiques et réforme carcérale dans le Sud des Etats-Unis (1970-2000) »
– Lisa VERONI-PACCHER, Université de Bordeaux III : « ‘Barack Obama is my Homeboy’ : Le candidat afro-américain et le vote dans les états du Sud »
– Olivier RICHOMME, Université de Lyon II: « Les élections primaires de 2008 dans les états du Sud »
– Vincent MICHELOT, IEP Lyon: « The Post ‘Southern-Strategy’ South : Fortress or Achilles’ Heel of the Republican Party? »
Workshop B: THE REPRESENTATIONS OF THE SOUTH IN COLONIAL TIMES
-Anne-Claire FAUCQUEZ , Paris 8 – Université de Vincennes-Saint Denis, and Bertrand VAN RUYMBEKE, Paris 8 – Université de Vincennes-Saint Denis
– Audrey BONNET, Université de Paris VIII: « Jamestown et le mythe de l’Old Dominion »
– Clémentine THOLAS, Université de Paris III : « The New World de Terence Malick: réinterprétation de la Virginie des origines et hommage au cinéma des premiers temps »
– Armelle SABATIER, Université de Paris II : « Les rapports maître et esclave dans l’Amérique coloniale vus par le théâtre jacobéen »
– Anne-Marie LIBERIO, Université de Paris IV : « Esclavages amérindien et africain : regards croisés sur la Virginie et Sao Paulo au XVIIe siècle »
– Anne-Claire FAUCQUEZ, Université de Paris VIII : « New York, société esclavagiste ou société d’esclaves ? »
Workshop C: « Going South » in American Popular Culture
-John DEAN, Université de Versailles Saint-Quentin, and Georges-Claude GUILBERT, TOURS – Université François Rabelais
– Craig PASCOE, Georgia College & State University: « Tell About BBQ: Using Foodways to Understand Southern Culture »
– Kathleen CLARK, University of Georgia: « Recreating ‘The South that Never Was’. Southern Identity and Readers’ Response to Gone With the Wind »
– Karen L. COX, University of North Carolina: « Manufacturing the Southern Myth: Gone With the Wind in American Popular Culture »
– Nicolas LABARRE, Université de Rennes II: « Wild Southerners in US Comics: The Case of DC/Vertigo’s ‘Preacher’ »
– Noelle de CHAMBRUN, Université de Paris VII: « A Kaleidoscope of Kitsch : Presley’s King Creole »
Workshop D: Other Souths
-Christian LERAT, Bordeaux 3 – Université Michel de Montaigne
– Elyette BENJAMIN-LABARTHE, Université de Bordeaux III : « Incidence des stratégies expansionnistes sur la fixation de la frontière du Rio Grande (The Boundary Survey, 1848-1857) »
– Bruce E. BAKER, University of London : « ‘A Foreign Friend Who Taught Me To Appreciate the Past of My Native State’: Francis Butler Simkins, Gilberto Freyre, and Transnational Influences in Southern History in the 1920s »
– Paul SPICKARD, University of California, Santa Barbara: « Encountering the Racial South in the Pacific: Conversations over Membership in Hawai’i’s Colonized History »
– Jesse HINGSON, Georgia College and State University: « American Historians and the Study of the African Diaspora in Southern South America »
– Claude FERAL, Université de La Réunion: « ‘Renaissance africaine’ et nouvel équilibre mondial. La diplomatie américaine face à l’offensive venue d’Afrique du Sud »
Atelier E: European Souths
-Michel BANDRY, Montpellier 3 – Université Paul Valéry
– Robert HUTTON, Vanderbilt University : « Brutal Provinces : The Blood Feud, the State and the Parochialism Myth »
– Waldemar ZACHARASIEWICZ, Universität Wien : « Transatlantic Ties : Southern Perspectives on Italy »
– Paul CARMIGNANI, Université de Perpignan : « De l’art de s’occidenter par le Sud : romanciers américains en Italie »
– Christine PRIOULT, Toulouse : « Camus et Faulkner »
– Boris VEJDOVSKY, Université de Lausanne : « The Aesthetic and Political Significance of Hemingway’s Souths »
12:30-2pm : About the Photography Exhibition « Regards sur La Nouvelle-Orléans » presented at the Musée des Moulages de l’Université Paul Valéry.Brenda Marie Osbey, poet-laureate from Louisiana, will be reading from her work
2-3pm: Plenary Session by Brenda-Marie Osbey on New Orleans
3-6:30pm : 4 panels with 4 to 5 presentations in parallel
Workshop A: Souths on the Screen
-Marie LIÉNARD, École Polytechnique, and Taïna TUHKUNEN, Université de Versailles Saint-Quentin
– Melvyn STOKES, University College London : « Legends of the ‘Lost Cause’ : Representing the South on Film »
– Christophe CHAMBOST, Université de Bordeaux II : « The New Yorker Going South : Journalism Lost in Translations in Clint Eastwood’s Midnight in the Garden of Good and Evil »
– Anne-Marie PAQUET-DEYRIS, Université de Rouen : « Return to Ithaca, Miss : The Peculiar Southern Odyssey of the Coens’ O’Brother »
– Patricia KRUTH, Université de Lille III: « The Film’s Setting is the Big Easy : Towards an Aesthetic of New Orleans on Screen »
– Trudy BOLTER, Université de Bordeaux IV : « Deux films de John Ford, Les Raisins de la Colère (1940, adaptation de John Steinbeck) et La Route du Tabac (1941, adaptation d’Erskine Caldwell) : les deux versants (sacré, profane) d’un genre ‘Sud ‘ au cinéma »
Workshop B: DOES THE SOUTHERN STILL CROSS THE DOG ? (FOLK MUSIC) 1
-Claude CHASTAGNER, Montpellier 3 – Université Paul Valéry
– Christina BODINGER de URIARTE, California State University, Los Angeles: « Social Dynamics in the Evolution of Jazz—Or How We Got from the South to BeBop to Post-Modern Jazz »
– Brian DOHERTY, University of Texas, Austin: « ‘Pulling the meat, right off the Bone’: Workingman’s Lament in the Songs of the Gourds »
– David DIALLO, Université de Bordeaux IV: « Representing the ‘Dirty South’: Parochialism in Rap Music »
– Gavin James CAMPBELL, Doshisha University, Kyoto: « Britney Spears and the Imagined South in American Popular Culture »
– Jean-Charles KHALIFA, Université de Poitiers : « Country-Conservatism, Blue-Fascism ? Southern Music and Politics »
Workshop C: The Feminine South, Conquering Space 2
-Brigitte ZAUGG, Metz – Université Paul Verlaine
– Michel BANDRY, Université de Montpellier III : « Femmes des Appalaches : de Mary Ann Murfree à Lee Smith »
– Amélie MOISY, Université de Paris XII : « A World in a Block of Wood : The Dollmaker by Harriette Arnow »
– Elisabeth LAMOTHE, Université de Versailles St Quentin : « From the Space of Displacement to the Displacement of Space : Katherine Anne Porter between two Souths »
– Yvette RIVIERE, Université de Paris XII : « Carson McCullers : un Sud démythifié »
– Isabelle VAN PETEGHEM-TREARD, Université d’Angers : « Alice Walker’s South : Mapping the Feminine Self from Meridian to Color Purple »
Workshop D: From the South to El Sur / Documented Aliens: the Masks of Mexico and Hispanicity in US Literary Imagination 1
-Yves-Charles GRANDJEAT, Bordeaux 3 – Université Michel de Montaigne, and Jacques POTHIER, Université Versailles Saint-Quentin
– Efrain KRISTAL, University of California Los Angeles: « Bret Harte and Ricardo Palma: Recreators of the Spanish-American Past »
– Béatrice PIRE, Université de Paris III : « As I will be dying : Hart Crane in Mexico»
– Leigh Ann DUCK, University of Memphis: « Mississippian/Mexican, Interracial/International: Faulkner’s Changing View of Identity »
– Charles SCHEEL, Université de Metz : « The Crossing of the Rio Grande in Larry McMurtry’s The Last Picture Show: What Kind of a Rite of Passage? »
8pm : banquet at the Réserve Rimbaud
Saturday, May 31:
9:30-12am: assemblée générale de l’association
2-5pm: 4 panels with 5 presentations in parallel
Workshop A: Souths on the Screen 2
-Marie LIÉNARD, École Polytechnique, and Taïna TUHKUNEN, Université de Versailles Saint-Quentin
– Florent CHRISTOL, Université de Poitiers : « ‘They All Go to See the Fun’ : représentation de la Guerre de Sécession dans 2000 Maniacs (1964) d’Herschell Gordon Lewis »
– Bénédicte SISTO, Université de Clermont Ferrand : « Mythe et représentation : le territoire floridien dans Some Like It Hot, de Billy Wilder »
Maxime LACHAUD : « Le Sud de tous les dangers : retour au primitif et dégénérescence dans le cinéma « redneck » américain »
– Pierre FLOQUET, Université de Bordeaux I: « Le Sud en dessin animé hollywoodien: Avery revisite Uncle Tom’s Cabin »
– Gilles MENEGALDO, Université de Poitiers: « Figures de la transgression et problématique de l’identité dans Reflections in a Golden Eye (Carson McCullers/John Huston) »
Workshop B: Does the Southern still cross the Dog? (Musique populaire) 2
-Claude CHASTAGNER, Montpellier 3 – Université Paul Valéry
– Juliette HOFFENBERG, Lycée Henri IV: « Mississippi All Stars : The Anatomy of Melancholy »
– Elsa GRASSY, Université de Paris IV: « Katrina Songs and the Blues Tradition of Investigation: Covering and Exposing »
– Anne LEGRAND, Université de Paris IV: « The Music Scene in New Orleans in the Wake of Hurricane Katrina »
Mercedes LYNN de URIARTE, University of Texas, Austin: « Painful Reflections in “Dough,” Ré, Mi: Protest Songs of Development and Displacement »
– Jeremy PRICE, Université de Poitiers : « From the Hills of Appalachia to the Hills of Ulster : The Return of the Hillbillies »
Workshop C: The South: Old Cliches, New Images?
-Géraldine CHOUARD, Paris 9 – Université Paris-Dauphine, and Jean KEMPF, Lyon 2 – Université Lumière
– Yannicke CHUPIN, Université de Paris IV : « Réalité et réflexivité dans Let Us Now Praise Famous Men de Jame Agee et Walker Evans »
– Yves FIGUEREIDO, Université de Paris IV : « L’épuisement de la terre et des hommes dans le Vieux Sud : images d’une fuite en avant »
– Jean-Marc VICTOR, Université de Paris IV : « Hantise : quelques photographies de Ralph Eugene Meatyard »
– Anne CREMIEUX, Université de Paris X : « Le Sud, terre des racines, dans le nouveau cinéma noir des années quatre-vingt-dix »
– André BLEIKASTEN, Université de Strasbourg II : « Portraits de Faulkner »
Workshop D: From the South to El Sur / Documented Aliens: the Masks of Mexico and Hispanicity in US Literary Imagination 1
-Yves-Charles GRANDJEAT, Bordeaux 3 – Université Michel de Montaigne, and Jacques POTHIER, Université Versailles Saint-Quentin
– Matthew ROUDANE, Georgia State University: « The Masks of Mexico, Hispanicity, and the Theater of Sam Shepard »
– Yves-Charles GRANDJEAT, Université de Bordeaux III : « Cities of the Plain by Cormac McCarthy
– Round Table about the novel by Stephen Harrigan “The Gates of the Alamo” with the author and his translator, Mireille Golaszewski
Closing party (TBA)