Seminar DEMOSERIES-Centre Pompidou: “Aesthetic(s) of Secrecy”; First installment October 13, 18:30-20:30

(Version française ci-dessous)

Collective Seminar: Aesthetic(s) of Secrecy (2022-2024)

Centre Pompidou, Bibliothèque Kandinsky—DEMOSERIES, University of Paris 1 Panthéon-Sorbonne
with the support of the European Research Council (ERC)

Presentation:
Whether it’s the James Bond saga, the series The Bureau or Homeland, or films like The Conversation or Zero Dark Thirty, the secret world of espionage fascinates. This attraction to the occult, in the literal sense, often intersects with artistic creation, in works like Marcel Duchamp’s À bruit secret (1916), a mysterious object of desire, or René Magritte’s The double secret (1927), a paradoxical materialization of the invisible. Drawing on popular culture and the collections and archives held by the Centre Pompidou, from Guy de Cointet to Jill Magid and Mark Lombardi, the seminar ‘Aesthetic(s) of Secrecy’ puts the world of espionage and artistic creation in dialogue through unprecedented exchanges between intelligence professionals, artists, art historians, and exhibition curators. The first cycle of the seminar (2022-2023) will focus on the processes, means or techniques deployed both by spies and artists. Disguises, gadgets, optical and surveillance devices, coded language, plots (real or imaginary), top secret buildings: the seminar will explore the art of concealment in a variety of its manifestations and materializations. The second cycle (2023-2024) will place art and creators at the heart of past and present ideological confrontations by questioning the modalities of ‘cultural wars’ (by exploring topics such as artist-spy; propaganda and influence; resistance, etc.).

Session 1. The Art of Concealment: Disguise and Gadgets
13 October 2022, 18:30-20:30

Wigs, costumes, poisoned lipstick, booby-trapped pens: this inaugural session questions disguise as a process, in both the spy’s and artist’s work.

With Jonna Mendez, former Chief of Disguise at the CIA; Anna Slafer, International Spy Museum, Washington, D.C.; Brice Dellsperger, artist.

Registration: https://bk.reservio.com/events/f192f6a9-5028-4996-a4b9-b64f04805b92/

This seminar will be held on 13 October 2022, 1 December 2022, 2 February 2023, 6 April 2023, and 1 June 2023 from 18:30 to 20:30 at the Kandinsky Library (Centre Pompidou, 3rd floor). For full program, please see attached file.

Collective seminar under the responsibility of:
Nicolas Liucci-Goutnikov (curator, head of the Kandinsky Library, Centre Pompidou), Pauline Blistène (philosopher and political scientist, DEMOSERIES, University of Paris 1 Panthéon-Sorbonne), and Tatsiana Zhurauliova (art historian, DEMOSERIES, University of Paris 1 Panthéon-Sorbonne).

The seminar is part of the ERC DEMOSERIES research program (University of Paris 1 Panthéon-Sorbonne/European Research Council)

Coordination : Thomas Bertail (art historian, Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou); Anastasia Krutikova (DEMOSERIES, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne).

For more information, please contact Thomas.BERTAIL

***

Séminaire collectif : « Esthétique(s) du secret » (2022-2024)

Centre Pompidou, Bibliothèque Kandinsky–DEMOSERIES, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
avec le soutien du Conseil Européen de la Recherche (ERC)

Présentation
De la saga James Bond aux séries Le Bureau des légendes ou Homeland, sans oublier les films Conversation secrète ou Zero Dark Thirty, le monde secret de l’espionnage fascine. Cet attrait pour l’occulte, au sens propre, traverse également la création artistique, à l’instar d’À bruit secret, de Marcel Duchamp (1916), mystérieux objet de convoitise, ou du Double secret de René Magritte (1927), matérialisation paradoxale de l’invisible. Prenant appui sur la culture populaire tout en puisant dans les collections ou fonds d’archives conservés par le Musée national d’art moderne/Centre Pompidou (MNAM), de Guy de Cointet à Jill Magid, en passant par Mark Lombardi, le séminaire « Esthétique(s) du secret » met en dialogue univers de l’espionnage et création artistique à travers des échanges inédits entre professionnels du renseignement, d’une part, et artistes, historiens d’art ou commissaires d’exposition, d’autre part. Un premier cycle (2022-2023) s’intéressera aux procédés, moyens ou techniques déployés par l’espion et les bureaucraties du secret, et manifestes dans certaines pratiques artistiques modernes et contemporaines. Déguisements, gadgets, dispositifs optiques et de surveillance, langage codé, complots (réels ou imaginaires), bâtiments secret-défense : seront ainsi esquissées les limites sensibles de cet art de la dissimulation, humaine ou technologique. L’année suivante (2023-2024) replacera l’art et les créateurs au cœur des confrontations idéologiques passées et présentes en interrogeant les modalités des « guerres culturelles » (artiste-espion ; propagande et influence ; résistances).

Séance 1. L’art de la dissimulation : déguisements et gadgets
13 octobre 2022, de 18h30 à 20h30

Perruque, costume, rouge à lèvre empoisonné, stylo piégé : cette séance inaugurale questionne la dissimulation comme procédé, chez l’espion ou l’artiste.

Avec : Jonna Mendez, ancienne Chief of Disguise de la CIA ; Anna Slafer, International Spy Museum ; Brice Dellsperger, artiste.

Réservation : https://bk.reservio.com/events/f192f6a9-5028-4996-a4b9-b64f04805b92/

Ce séminaire se tiendra les 13 octobre 2022, 1er décembre 2022, 2 février 2023, 6 avril 2023 et 1er juin 2023 de 18h30 à 20h30 à la Bibliothèque Kandinsky (Centre Pompidou, 3e étage).

Séminaire collectif sous la responsabilité de :
Nicolas Liucci-Goutnikov (conservateur, chef de la Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou), Pauline Blistène (philosophe et politiste, DEMOSERIES, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) et Tatsiana Zhurauliova (historienne de l’art, DEMOSERIES, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne).

dans le cadre du programme de recherche européen DEMOSERIES (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne/Conseil Européen de la Recherche – ERC)

Coordination : Thomas Bertail (historien de l’art, Bibliothèque Kandinsky, Centre Pompidou) ; Anastasia Krutikova (DEMOSERIES, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne).

Pour toute information utile, merci de contacter Thomas.BERTAIL.

Séminaire DSBK.pdf