CFP. ‘Penser les séries de la pandémie’

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PENSER LES SÉRIES DE LA PANDÉMIE

Organisation : Ariane Hudelet UMR LARCA (Université Paris Cité / CNRS) Projet Emergence IDEX PSP.

Comité scientifique : Ariane Hudelet, Benjamin Campion, Anne Crémieux, Emmanuelle Delanoë-Brun, Pierre-Olivier Toulza, Dennis Tredy

NB : Si le projet vous intéresse, vous pouvez participer sous différentes modalités (participation légère à la base de données / contribution à la réflexion collective / contribution à la publication)

ARGUMENTAIRE

Ce projet entreprendra d’observer et d’analyser les effets de la crise sanitaire sur la forme sérielle, au niveau de la production, des représentations, et de la réception.

Comme l’ensemble des productions culturelles, les séries ont été affectées par la crise sanitaire : à partir de mars 2020, certains tournages ont été arrêtés ou retardés (comme celui de The Witcher ou de Lord of the Rings), certains scénarios ont dû être modifiés pour enlever des scènes d’intimité ou de combat rapproché, et une nouvelle fonction de « référent Covid » a même été créée (Goldberg et Rose). Tandis que les séries étaient plébiscitées par des publics confinés qui trouvaient en elles une source de réconfort (Boursier et al.), les scénaristes ont été contraints de travailler en visioconférence, perdant ainsi l’interaction directe de la writers’ room (Abramovitch et Goldberg). En dehors des périodes de confinement, les équipes de tournage ont également dû adapter le travail pour intégrer les contraintes des masques et des distances de sécurité (Welk). Les calendriers de diffusion des chaînes hertziennes ou câblées ainsi que des sites de streaming ont été bouleversés, ces derniers bénéficiant d’une recrudescence d’audience.

Il s’agira, au fil d’une rencontre Zoom et d’une journée d’étude à Paris, de construire une publication collective sur le sujet (numéro de revue) pour inventorier et analyser l’impact des mutations du contexte de production sur le contenu et la forme des séries : non seulement en matière de scénario, mais aussi du point de vue du nombre de personnages à l’écran, de la mise en scène, des mouvements, de l’espace entre les corps, ainsi que de la présence des technologies numériques de communication au sein du cadre et de l’intrigue par exemple.

Certaines œuvres ont très vite intégré la crise à leur scénario, comme les séries médicales Grey’s Anatomy, The Good Doctor ou Hippocrate. On y reconnaît des phénomènes qui ont affecté les soignants au-delà des limites nationales (stress, manque de moyens, pénurie de masques et de tests, glorification ou stigmatisation des soignants). Certaines sitcoms, elles aussi très réactives, ont rapidement représenté les conséquences sociales, professionnelles ou familiales des confinements, comme l’agressivité des clients anti-masques dans Superstore par exemple. En France, la pandémie devient une toile de fond pour Un Si Grand Soleil, tandis que Plus Belle la Vie choisit de ne pas l’intégrer à son scénario. La pandémie occupe parfois une place centrale dans les saisons réalisées après la reprise des tournages (The Good Fight S5, The Morning Show S2, En Thérapie S2, This Is Us S5).

Nous nous intéresserons à la manière dont les fictions sérielles parviennent à mettre en récit et à visualiser une crise qui, en grande partie, est restée associée à des images fragmentaires ou partielles : modélisations du virus toujours identiques, courbes abstraites – on note l’absence d’images « iconiques », et une rareté de la représentation notamment dans les médias audiovisuels, des services de réanimation, des malades ou des morts (Lewis, Ostherr). On s’intéressera aussi à l’évolution de la représentation de la pandémie par rapport à des œuvres pré-2020 qui traitaient de thématiques similaires quand celles-ci relevaient encore d’un imaginaire post-apocalyptique ou de science-fiction (24, La Valla, Epidémie, Cordon, Utopia).

Il sera enfin important d’interroger ce que la forme « série » permet de représenter par rapport aux films de cinéma, aux médias sociaux, aux jeux vidéo ou à la littérature. On interrogera notamment la dimension d’incertitude qui fonde l’expérience des séries : les publics sériels sont en effet confrontés à des récits complexes, des intrigues entrecroisées dont l’attrait tient autant à la dimension familière qu’à leur dimension inattendue et déstabilisante. Les séries sont des objets par nature instables, dont la production est susceptible d’être interrompue avant la fin à cause des aléas du marché, ou au contraire de ressurgir des années après s’être arrêtées (comme In Treatment, relancée spécifiquement par HBO par souci de continuer à tourner en période de pandémie). Les séries nous entraînent ainsi à l’expérience de l’incertitude (Ellis), une incertitude qui est au cœur de notre expérience de la pandémie, et de ses effets.

Les contributions portant sur les séries du monde entier, au-delà des aires européennes et nord-américaines, seront bienvenues.

ETAPES DU PROJET

7 Octobre 2022 : Réunion préparatoire sur zoom (préparation de la JE / établissement du site collaboratif / réflexion autour de la structuration de la publication). Cet échange sera l’occasion de nous rencontrer et de baliser le travail ensemble – il s’agira notamment de réfléchir à un outil collaboratif permettant de constituer une base de données sur les modalités de représentation de la crise sanitaire dans les séries, et d’élaborer la structuration de la publication finale (numéro de revue).

6 Janvier 2023 : Journée d’étude (Paris / hybride). Cette journée permettra d’inviter des collègues internationaux travaillant sur ces questions, ainsi que des scénaristes ou réalisateurs. Elle sera aussi l’occasion de présenter une première esquisse des articles et contributions, et de finaliser la structure de la publication.

Octobre 2023 : remise des articles / finalisation du numéro, soumission à une revue internationale en ligne. Les contributions sous forme d’essais vidéo sont bienvenues.

MODALITES DE PARTICIPATION

–       PARTICIPATION LEGERE : Le projet vous intéresse, vous souhaitez participer à la réunion zoom et à l’élaboration de la base de données, à la journée d’étude éventuellement, mais vous ne souhaitez pas, a priori, proposer de communication pour la journée d’étude – envoyez simplement une notice biographique et signalez votre intérêt

–       PARTICIPATION ACTIVE : Vous souhaitez d’ores et déjà proposer une contribution pour un article ou un essai vidéo – merci d’inclure votre abstract (3000 signes max) ainsi qu’une courte notice biographique.

Merci d’envoyer vos propositions par mail

à ariane.hudelet@u-paris.fr avant le 15 septembre 2022. 

BIBLIOGRAPHIE

 

Abrahamovitch, Seth, et Lesley Goldberg. “How TV’s Writers Rooms Keep Working Amid a Virus Crisis”, The Hollywood Reporter, 19 mars 2020. https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/how-tvs-writers-rooms-keep-working-a-virus-crisis-1285259

Boursier, Valentina, Alessandro Musetti, Francesca Gioia, Maeva Flayelle, Joël Billieux and Adriano Schimmenti. “Is Watching TV Series an Adaptive Coping Strategy During the Covid-19 Pandemic? Insights From an Italian Community Sample”, Frontiers in Psychiatry vol. 21, 21 avril 2021.

Ellis, John. Seeing Things: Television in the Age of Uncertainty. London: I.B. Tauris, 2000.

Goldberg, Jeffrey, et Lacey Rose. “TV Writers Wrestle With How (and When) to Work Covid-19 Into Series”, Hollywood Reporter 5 mai 2020.

Johnson, Derek, ed. From Networks to Netflix. A Guide to Changing Channels. New York: Routledge, 2018.

Lewis, Helen. “Where Are the Iconic Covid-19 Images? The Scarcity of Memorable Pandemic Photographs Reveals Something About this Crisis”, The Atlantic 24 février 2021. https://www.theatlantic.com/international/archive/2021/02/where-are-iconic-images-covid-19-pandemic/618036/

Marya, Radhika. “The Coronavirus Pandemic is Changing Broadcast and Streaming TV as We Know It”, Fortune 30 mars 2020.

https://fortune.com/2020/03/30/coronavirus-pandemic-television-industry-impact-broadcast-streaming/

Ostherr, Kirsten. “How Do We See Covid 19? Visual Iconographies of Racial Contagion”, American Literature 92.4, Décembre 2020.

Soloski, Alexis. “How the Pandemic is Coming to Prime Time (or Not)”, The New York Times 4 février 2021. https://www.nytimes.com/2021/02/04/arts/television/tv-coronavirus-pandemic.html

Welk, Brian. “Hollywood Unions Release COVID-19 Safety Guidelines for Film, TV Production”, thewrap.com 12 juin 2020. https://www.thewrap.com/hollywood-unions-release-covid-19-safety-guidelines-for-film-and-tv-production

Yao, Richard. “The End of TV Monoculture as We Know It”, Medium 23 mai 2019. https://medium.com/ipg-media-lab/the-end-of-tv-monoculture-as-we-know-it-de9da18949dc

Séries citées

24, Fox, 2001-2010 / 2014.

Cordon, VTM, 2014-2016.

En Thérapie, Arte, 2021-.

Epidémie, TVA, 2020.

Good Doctor, KBS2, 2013.

Good Doctor (The), ABC, 2017-.

Good Fight (The), CBS All Access, 2017-

Good Place (The), NBC, 2016-2020.

Grey’s Anatomy, ABC, 2005-.

Hippocrate, Canal +, 2018-.

In Treatment, HBO 2008-2010 / 2021-.

La Valla, Antena 3, 2020-.

Lord of the Rings. Amazon Prime, 2021-.

Morning Show (The), Apple TV +, 2019-

Mucize Doktor, 2019.

Plus Belle la vie, France 3, 2004-.

Social Distance, Netflix, 2020.

Superstore, NBC, 2015-2021.

This is Us, NBC, 2016-2022.

Un Si Grand Soleil, France 2, 2018-.

Utopia, Channel 4, 2013-2014.

Witcher (The), Netflix, 2019-.

TV SERIES IN THE PANDEMIC ERA

Coordination : Ariane Hudelet – UMR LARCA (Université Paris Cité / CNRS) Emergence IDEX Project.

Scientific committee: Ariane Hudelet, Emmanuelle Delanoë-Brun, Dennis Tredy, Pierre-Olivier Toulza, Anne Crémieux

NB: If you are interested in the project, you can participate in different ways (light contribution to the database / contribution to the collective reflection / article or video essay for final publication)

PRESENTATION

In this project we will observe and analyze the effects of the Covid pandemic on the serial form, in terms of production, representation, and reception.

Like all cultural products, series have been affected by the health crisis: as of March 2020, some shootings have been stopped or delayed (such as The Witcher or Lord of the Rings), and some scripts have had to be modified to remove scenes of intimacy or close combat (Goldberg and Rose). While the lockdown periods favored the consumption of TV series that was sometimes considered as a coping mechanism for isolated audiences, writers were forced to work via video conference, losing the direct interaction of the writers’ room (Abramovitch and Goldberg). Outside of the lockdown periods, film crews also had to adapt to incorporate the constraints of masks and social distancing (Welk). The broadcast schedules of terrestrial and cable channels, as well as streaming sites, have been disrupted.

Through a zoom meeting and a symposium in Paris, we will elaborate a collective publication on the subject (journal issue) to map out and analyze the impact of Covid 19 on the content and form of TV series: not only in terms of screenplay, but also as relates to blocking and mise-en-scène, or to the presence of digital communication technologies within the framework and the plot.

Some works have very quickly integrated the crisis into their scenario, like the medical series Grey’s Anatomy or The Good Doctor or Hippocrate. Audiences recognize phenomena that have affected caregivers beyond national boundaries (stress, lack of resources, shortage of masks and tests, glorification or stigmatization of caregivers). Sitcoms were also quick to depict the social, professional or family consequences of lockdowns, such as the aggressiveness of anti-mask customers in Superstore. In France, the pandemic becomes a backdrop in Un Si Grand Soleil, while Plus Belle la Vie chooses not to integrate it into its scripts. The pandemic sometimes appears as a major element of the plot in the seasons that were shot once production resumed (The Good Fight S5, The Morning Show S2, En Thérapie S2, This is Us S5).

We will focus on the ways serial narratives manage to fictionalize and visualize a crisis which, for the most part, has remained associated with fragmentary or partial images: representations of the virus are often reduced to abstract curves for instance, and we notice a certain lack of « iconic » images, particularly in audiovisual media, of ICU, of the sick or the dead (Lewis, Ostherr). We will also be interested in the evolution of the representation of the pandemic in relation to pre-2020 works that dealt with similar themes when they were still part of a post-apocalyptic or science fiction imaginary (24, La Valla, Epidemic, Cordon, Utopia).

Finally, it will be important to question the type of representation allowed by the specific form of the TV series, that sets it apart from cinema, social media, video games or literature. In particular, we will question the dimension of uncertainty that underlies the experience of series: serial audiences are indeed confronted with complex narratives, interwoven plots whose appeal lies as much in their familiarity as in their unexpected and destabilizing dimension. Series are by nature unstable objects, whose production is likely to be interrupted before the end because of financial constraints, or on the contrary to reappear years after having stopped (like In Treatment, which HBO rebooted notably as an attempt to resume production in a pandemic context). The series is thus fundamentally linked to the experience of uncertainty (Ellis), a concept that is also at the heart of our experience of the pandemic.

Contributions on series from around the world, beyond the European and North American areas, are welcome.

MAIN DATES

7 October 2022: the first meeting (on zoom) will be the occasion to meet and to mark out the work together – we will notably discuss the collaborative database that will give us an idea of the types of representation of the Covid 19 on screen.  We will also discuss the structure of the final publication.

6 January 2023: the (hybrid) symposium in Paris will allow us to invite international colleagues working on these issues, as well as TV professionals. A roundtable will also allow contributors to briefly present the argument of their article or video essay.

Fall 2023: submission of articles/video essays.

TERMS OF PARTICIPATION

– You are interested in the project and you wish to participate in the zoom meeting and in the elaboration of the database but you do not wish to propose a written article or video essay:  just send a biographical note and declare your interest.

– You wish to participate in the whole process and propose a contribution in the form of an article or a video essay – please include an abstract (3000 characters max) and a biographical note.

Please send your proposals by email

to ariane.hudelet@u-paris.fr before September 15, 2022.

 

Works Cited

Abrahamovitch, Seth, and Lesley Goldberg. “How TV’s Writers Rooms Keep Working Amid a Virus Crisis”, Hollywood Reporter, March 19, 2020. https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/how-tvs-writers-rooms-keep-working-a-virus-crisis-1285259

Boursier, Valentina, Alessandro Musetti, Francesca Gioia, Maeva Flayelle, Joël Billieux and Adriano Schimmenti. “Is Watching TV Series an Adaptive Coping Strategy During the Covid-19 Pandemic? Insights From an Italian Community Sample”, Frontiers in Psychiatry vol. 21, April 21, 2021.

Ellis, John. Seeing Things: Television in the Age of Uncertainty. London: I.B. Tauris, 2000.

Goldberg, Jeffrey, and Lacey Rose. “TV Writers Wrestle With How (and When) to Work Covid-19 Into Series”, Hollywood Reporter May 5, 2020.

Johnson, Derek, ed. From Networks to Netflix. A Guide to Changing Channels. New York: Routledge, 2018.

Lewis, Helen. “Where Are the Iconic Covid-19 Images? The Scarcity of Memorable Pandemic Photographs Reveals Something About this Crisis”, The Atlantic February 24, 2021. https://www.theatlantic.com/international/archive/2021/02/where-are-iconic-images-covid-19-pandemic/618036/

Marya, Radhika. “The Coronavirus Pandemic is Changing Broadcast and Streaming TV as We Kow It”, Fortune 30 March 2020.

https://fortune.com/2020/03/30/coronavirus-pandemic-television-industry-impact-broadcast-streaming/

Ostherr, Kirsten. “How Do We See Covid 19? Visual Iconographies of Racial Contagion”, American Literature 92.4, Décembre 2020.

Soloski, Alexis. “How the Pandemic is Coming to Prime Time (or Not)”, New York Times February 4, 2021. https://www.nytimes.com/2021/02/04/arts/television/tv-coronavirus-pandemic.html

Welk, Brian. “Hollywood Unions Release COVID-19 Safety Guidelines for Film, TV Production”, thewrap.com June 12, 2020. https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/how-tvs-writers-rooms-keep-working-a-virus-crisis-1285259

Yao, Richard. “The End of TV Monoculture as We Know It”, Medium May 23, 2019. https://medium.com/ipg-media-lab/the-end-of-tv-monoculture-as-we-know-it-de9da18949dc

24, Fox, 2001-2010 / 2014.

Cordon, VTM, 2014-2016.

En Thérapie, Arte, 2021-.

Epidémie, TVA, 2020.

Good Doctor, KBS2, 2013.

Good Doctor (The), ABC, 2017-.

Good Fight (The), CBS All Access, 2017-

Good Place (The), NBC, 2016-2020.

Grey’s Anatomy, ABC, 2005-.

Hippocrate, Canal +, 2018-.

In Treatment, HBO 2008-2010 / 2021-.

La Valla, Antena 3, 2020-.

Lord of the Rings. Amazon Prime, 2021-.

Morning Show (The), Apple TV +, 2019-

Mucize Doktor, 2019.

Plus Belle la vie, France 3, 2004-.

Social Distance, Netflix, 2020.

Superstore, NBC, 2015-2021.

This is Us, NBC, 2016-2022.

Un Si Grand Soleil, France 2, 2018-.

Utopia, Channel 4, 2013-2014.

Witcher (The), Netflix, 2019-.