This user has not added any information to their profile yet.
Marie Olivier is associate professor in English and American literature at Paris-Est Créteil University. She is a specialist of American poetry and lyricism. She dedicated her doctoral dissertation as well as most of her research to the work of Louise Glück. She is her translator in France, co-head of the research group TIES (IMAGER EA 3958), and editor of the journal TIES.
American poetry, French theory, Louise Glück, lyric, music and literature
Publications
« (D’)Après Pouchkine : le jeu de la traduction dans « Omens » de Louise Glück ». Transatlantica [En ligne], 2 | 2013, mis en ligne le 02 mars 2014. URL : http://transatlantica.revues.org/6675
« Le lyrisme en question dans The Wild Iris de Louise Glück ». Gender/Genres. Vincent Broqua et Isabelle Alfandary, dirs. Paris : Michel Houdiard, 2015.
« L’enfance ou le désœuvrement à l’œuvre dans deux poèmes de Louise Glück ». Postures, L’enfance à l’œuvre 21 (2016) En ligne < http://revuepostures.com/fr/articles/Olivier- 21> (Consulté le 12 / 06 / 2016).
« Le chant en réserve, lecture de deux poèmes de Louise Glück ». L'Atelier 7:2 (2015). 23- 42. URL : http://ojs.u-paris10.fr/index.php/latelier/article/view/433
«‘October,’ ou Chanter la Disparition ». Quaina 6 (2015). URL : http://quaina.univ- angers.fr/IMG/pdf/olivier_octobre.pdf
“The Mutable Poetics of Louise Glück, A Reading of ‘Summer Garden’ by Louise Glück.” Angles - Unstable states, mutable conditions | The journal | Unstable states, mutable conditions.
https://doi.org/10.4000/angles.1516
“The Mosaic Prestige, A Reading of ‘Day Without Night’ by Louise Glück.” Revue Française d’Etudes Américaines, l’Imposture 150 (2017): 26-41.
« (Se) jouer du poème depuis ses marges : le jeu des intertextes de “Scattering as Behavior Toward Risk” de Susan Howe ». Modernités 42 (2017) Écriture Picturale, Écriture Musicale, De La Littérature Et Des Arts. Béatrice Bloch, Pierre Garcia et Apostolos Lampropoulos, dirs. Bordeaux : Presses Universitaires de Bordeaux. 109-127.
« ‘Les sorties du texte’ ou transvalorisation et coquilles dans Trilogy de H.D. ». TIES Valeur/Valeurs 1 (2018): 88-99. [En ligne], TIES, Valeur / Valeurs, mis à jour le : 10/02/2018, URL : http://revueties.org/document/index.php?/ties/premier- numero/258--les-sorties-du-texte-ou-transvalorisation-et-coquilles-dans-trilogy-de-h- d.
« Moses und Aron de Schönberg : entre inassouvissement du Verbe, et accomplissement de l’Idée ». Revue Française d’Etudes Américaines, 2020 / 4 (N°165): 98-109.
« Le je disséminal de Roland Barthes ». Les sorties du texte, Études sur Roland Barthes. Eds. Anikó Ádám & Anikó Radvánszky. Paris : Editions L’Harmattan, 2020. 117-128.
Compte rendu
“Lyn Hejinian’s Conference, ‘The Sneeze, Oversignification and the Zone of Encounter,’” Transatlantica , [En ligne], 1 | 2015, mis en ligne le 19 novembre 2015, consulté le 22 mars 2016. URL : http://transatlantica.revues.org/7409
Entretien écrit
« Quelques questions au sujet de Louise Glück, avec Marie Olivier » dans la Nouvelle revue française N°647. 18 mars 2021. 38-44.
Traductions
L’Iris sauvage. Édition bilingue. Gallimard, coll. Du monde entier. Paris : Gallimard, 2021.
« L’iris sauvage », « Matines », Chant », « Amour au clair de lune », Les herbes folles », « L’échelle de Jacob », « Matines », « Le Coquelicot Rouge », « Matines », « Ciel et Terre », « Au Seuil de la Porte » de Louise Glück, Po&sie 149-150 (2015). 46-53.
« Échos », de Louise Glück. Le Grand Continent.
https://legrandcontinent.eu/fr/2020/10/09/louise-gluck/
« Feu de feuilles », de Louise Glück. Le Grand Continent.
https://legrandcontinent.eu/fr/2021/02/20/feu-de-feuilles-louise-gluck/
« Les Grandes Migrations » de Louise Glück. AOC.
https://aoc.media/fiction/2020/10/24/poemes-2/
« Vêpres » et « Le Lys D’Or » de Louise Glück, La Nouvelle revue française N°647. 18 mars 2021. 36-37.
