Delphine Letort

Professor of American and Film Studies at Le Mans University, Head of the 3L.AM Research Center. ProfessorUniversité du Mans
This user account status is Approved

This user has not added any information to their profile yet.

Professor of American and Film Studies at Le Mans University, Head of the 3L.AM Research Center.


Professor
Oui
Université du Mans
Visual studies, Film Studies, Performance Studies
20th century

African American cinema
Documentary studies
Film noir
Film adaptation

Books

The Spike Lee Brand: A Study of Documentary Filmmaking, New York, State University of New York Press, 2015.

Du film noir au néo-noir : mythes et stéréotypes de l’Amérique (1941-2008), Paris, Coll. « Sang maudit », L’Harmattan, 2010, 330 p.

Edited collections

Renaud Bouchet, Hélène Lecossois, Delphine Letort, Stéphane Tison, Résurgences conflictuelles. Le travail de mémoire entre art et histoire. Rennes, PUR, 2021.

Delphine Letort and Nicole Cloarec (eds.), « Actors Behind the Camera », Film Journal # 6, 2020. http://filmjournal.org/wp-content/uploads/2020/06/FJ6.1-Nicole-Cloarec-Delphine-Letort-Actors-Behind-the-Camera-Introduction.pdf

Delphine Letort (Dir.), Des révoltes armées au terrorisme à l’écran, Coll. CinémAction n° 170, Condé sur Noireau, Éditions Corlet, 2019.

Delphine Letort and Joanny Moulin (Eds.), « Political Biographies in Literature and Film »,Biography : an Interdisciplinary Quarterly, Univ. of Hawai’i Press, Summer 2018. http://muse.jhu.edu/article/711202

Heather Braun, Elisabeth Lamothe et Delphine Letort (Dirs.), Les Cultures ado : consommation et production, Numéro Publije, 2018. http://revues.univ-lemans.fr/index.php/publije/

Delphine Letort and Benaouda Lebdai (Eds.), Women Activists and Civil Rights Leaders in Auto/biographical Literature and Cinema, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2018.

Delphine Letort et Benaouda Lebdai (Dir.), Auto/biographies historiques dans les arts, Coll. Res Anglophonia, Paris, Mare et Martin, 2017.

Delphine Letort et Taïna Tuhkunen (Dir.), « Inspiré d’une vie » : le genre biopic en question, Revue Lisa/Lisa e-Journal, Vol. XIV-n°2, 2016. https://lisa.revues.org/8947

Nicole Cloarec, David Haigron, Delphine Letort (Eds.), Social Class on British and American Screens, Essays on Cinema and Television, Jefferson NC, McFarland, 2016.

Delphine Letort et Erich Fisbach (Dir.), La Culture de l’engagement au cinéma, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2015.

Delphine Letort (Ed.), Postcolonial Filmmaking in French-Speaking Countries, Black Camera, 5 n°3, Bloomington, Indiana University Press, Fall 2014.

Delphine Letort (Dir.), Panorama mondial du film noir, CinémAction, Condé-sur- Noireau, Éditions Corlet, 2014.

Delphine Letort et Shannon Wells-Lassagne (Dir.), L’Adaptation cinématographique : premières pages, premiers plans, Res Anglophonia, Paris, Mare & Martin, 2014.

Delphine Letort et Georges Fournier (Dir.), Les Pratiques documentaires : entre propagande et contestation, Revue LISA. /LISA e-journal, vol. XII - n°1, 2014. URL : http://lisa.revues.org/5570

Delphine Letort and Georges Fournier (Eds.), Exploring War Memories in American Documentaries, Revue InMedia [En ligne], 4 | 2013. URL : http://inmedia.revues.org/702

 

Peer-reviewed articles

  • Avec Abderrahmene Bourenane, « The Figure of the Radicalized Girl in Francophone and other European Cinemas », Studies in European Cinema, 2020. DOI : 10.1080/17411548.2020.1726665
  • Avec Shannon Wells-Lassagne, « Reviewing Mildred Pierce (Todd Haynes, HBO, 2011) in the Age of Postfeminism », Journal of Popular Film and Television, 2019, 47:3, 171-178, DOI: 1080/01956051.2018.1549015
  • « 13 Reasons Why the Rape Myth Survives », Girlhood Studies: an Interdisciplinary Journal, Volume 12, Issue 2, August 2019, 17-31. https://www.berghahnjournals.com/view/journals/girlhood-studies/12/2/ghs120203.xml  
  • “The Historical Record and the American Imaginary: Adapting History in Selma.” Black Camera, vol. 10, no. 2, 2019, pp. 195–210. JSTOR, jstor.org/stable/10.2979/blackcamera.10.2.15.
  • « The Birth of a Nation (Nate Parker, 2016): The Tale of Nat Turner’s Rebellion », Transatlantica [Online], 1 | 2018. http://journals.openedition.org/transatlantica/12096
  • Delphine Letort and Joanny Moulin, “Introduction to Political Biography in Literature and Cinema”, Biography: An Interdisciplinary Quarterly, University of Hawai‘i Press, 2018, 41 (3), 607-612. https://uhpress.hawaii.edu/title/bio/.
  • « Adapting John Green : from Print to Screen », in Heather Braun, Elisabeth Lamothe et Delphine Letort (Dir.), Les Cultures ado : consommation et production, Numéro Publije, 2018. http://revues.univ-lemans.fr/index.php/publije/article/view/46
  • Avec Charles Joseph, « Tom Perrotta’s The Leftovers in Textual Seriality: Trauma, Resilience... Resolution? », inShannon Wells-Lassagne (Dir.), Littérature et Série télévisées, TV/Series [Online], 12 | 2017. http://journals.openedition.org/tvseries/2170
  • « Flirting with Controversy : Making Biopics about Truman Capote », in Delphine Letort et Taïna Tuhkunen (Dir.), « Inspiré d’une vie » : le genre biopic en question, Revue Lisa/Lisa e-journal, XIV-n°2, 2016. https://lisa.revues.org/8973
  • « Spike Lee’s Documentaries: The Creative Art of Making Nonfiction», Black Camera, Vol. 8, N°1, Bloomington, Indiana University Press, Fall 2016, 9-26. http://www.jstor.org/stable/10.2979/blackcamera.8.1.0009?seq=1#pagescantabcontents
  • « Conspiracy Culture in Homeland (2011-2015) » in Media, War and Conflict, July 11, 2016. http://mwc.sagepub.com/content/early/2016/07/04/1750635216656968.full.pdf?ijkey=1Zh9sS4kwp1g3cP&keytype=finite
  • « Questioning the Jury System through The Staircase (Xavier de Lestrade, 2008)», in America: Justice, Conflict, War, Amanda Gilroy and Marietta Messmer (Dir.), European Views of the United States, 8, Heidelberg,  Universitätsverlag Winter, 2016, 247-258.
  • « The Cultural Capital of Sofia Coppola’s The Bling Ring (2013): Branding Feminine Celebrity in Los Angeles», Celebrity Studies, London, Taylor & Francis,  14, 2015. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19392397.2015.1119657
  • « Age and Gender in the Miniseries Adaptation of Elizabeth Strout’s Olive Kitteridge », Adaptation, Oxford University Press, October 21, 2015. URL : http://adaptation.oxfordjournals.org/content/early/2015/10/20/adaptation.apv022.full.pdf?keytype=ref&ijkey=6PxDgJAZhj6mWW4 
  • « First Glances at Mildred Pierce (James M. Cain, 1941): Adapting Hardboiled Melodrama», Screen 2015, 56 (2): 262-268. URL : http://screen.oxfordjournals.org/cgi/content/full/hjv030?
ijkey=7L043zpYstmLUi9&keytype=ref
  • Co-écrit avec Emmanuelle Cherel, « Women on the Algerian Art Scene: Interrogating the Postcolonial Gaze through Documentary and Video Art», Black Camera, Fall Issue 2014, Bloomington, Indiana University Press. URL: http://www.jstor.org/stable/10.2979/blackcamera.6.1.193
  • « Rethinking the Diaspora through the Legacy of Slavery in Rachid Bouchareb’s Little Senegal», Black Camera, Fall Issue 2014, Bloomington, Indiana University Press. URL: http://www.jstor.org/stable/10.2979/blackcamera.6.1.139
  • « Agnès Varda and the Black Panthers’ Struggle: Huey and Black Panthers», 1968, Françoise Coste (Dir.), Revue ORDA (L’Ordinaire des Amérique), Décembre 2014. URL : https://orda.revues.org/1646
  • « From the Control Room to the Headlines in The Newsroom», Television Series and Narratology: New Avenues in Storytelling, Georges-Claude Guilbert et Shannon Wells-Lassagne (Dir.), Graat On-Line Issue 15, April 2014, pp. 7-24. URL : http://www.graat.fr/1letort.pdf
  • «  Les Documentaires politiques de Robert Greenwald : définir des nouvelles pratiques militantes à l’ère d’Internet », in Delphine Letort et Georges Fournier (dir), Les Pratiques documentaires : entre propagande et contestation, Revue LISA/LISA e-journal [En ligne], vol. XII-n° 1 | 2014. URL : http://lisa.revues.org/5692
  • « The War Tapes (Deborah Scranton, 2006) : Documenting War with Digital Cameras », in Delphine Letort & Georges Fournier (Dir.), Exploring War Memories in American Documentaries, from Film Archives to Digital Filmmaking, InMedia 4, 2013. URL : http://inmedia.revues.org/729
  • « Looking Back into Abu Ghraib: Standard Operating Procedure (Errol Morris, 2008) », Media, War and Conflict, Volume 6, Issue 3, December 2013, pp. 221-232. URL : http://mwc.sagepub.com/content/6/3/221.abstract
  • « The Tales of New Orleans after Katrina: Fact and Fiction in Treme», in Abigail Keating, Deborah Mellamphy and Jill Murphy (Dirs.), Cinema in the Interstices, Alphaville Journal, Cork, July 2013. URL : http://www.alphavillejournal.com/Issue5/HTML/ArticleLetort.html
  • « Sankofa (Haile Gerima, 1993) : la mémoire de l’esclavage dans la conscience diasporique », Transatlantica, 2 | 2012. URL : http://transatlantica.revues.org/6058
  • « The Rosa Parks Story (Julie Dash, 2002) : The Making of a Civil Rights Icon », Black Camera, Spring Issue 2012, Bloomington, Indiana University Press, pp. 31-50. URL : http://www.jstor.org/stable/10.2979/blackcamera.3.2.31
  • « Paranoid Park (Gus Van Sant, 2007) : expérience filmique de l’adolescence », in Anne-Marie Paquet-Deyris et Dominique Sipière (Dir.), La Parole au cinéma, Cahiers du Ciclaho, Nanterre, 2012, pp. 445-462.
  • « Smoke (Paul Auster et Wayne Wang, 1995) : une œuvre à la croisée des arts », Transatlantica, 2 | 2010. URL : http://transatlantica.revues.org/5113
  • « Sweet Sweetback’s Baadasssss Song (Melvin Van Peebles, 1971) : Exégèse d’un film militant », in Eliane Elmaleh (Dir.), Usages et contre-usages du stéréotype chez les Afro-américains Revue LISA - Vol. VII - n° 1, 2009, Presses Universitaires de Caen, pp. 74-88. URL : http://lisa.revues.org/index790.html
  • « Diverging Interpretations of Charlotte Brontë’s Jane Eyre (1843) : Franco Zeffirelli’s and Robert Stevenson’s Screen Adaptations », in Charlotte Borie et Elise Ouvrard (Dir.), Jane Eyre : texte, contexte, ur-texte, Revue LISA - Vol. VII - n° 4, 2009, Presses Universitaires de Rennes, pp. 123-138. URL : http://lisa.revues.org/index848.html
  • « Daughters of the Dust (Julie Dash, 1991) : le récit d’esclave revisité », in Severiano Rojo Hernandez (Dir.), Femmes et Militantisme, Revue AMNIS - Vol. n° 8, Presses Universitaires de Brest, 2008, pp. 183-198. URL : http://amnis.revues.org/623