Franco-American Film Theory and Criticism

Journée d’Etude / One-Day Conference

15 February 2008 / 15 février 2008

Nancy-Université, France
Room / Salle G 04

Friday morning / vendredi matin

  •  9h : 9h15 Welcome / Accueil
  •  9h15 : 9h30 Opening Remarks / Ouverture de la
    Journée, André Kaenel/John S. Bak

    Session 1 : Works in Progress
    Président, André Kaenel (Nancy-Université)

  •  9h30h : 9h50 Transparency in the Film Version of Tennessee Williams’s The Glass Menagerie, Sophie Maruejouls, Université de Metz
  •  9h50 : 10h10 The Decline of Superheroes in Film Adaptations of Comic Strips since the 1970s, Jean-Guy Ducreux, Nancy-Université
  •  10h10 : 10h40 Response and Comments : Studying
    Film in the French University, André Kaenel,
    Nancy-Université

    Coffee Break / Pause café

    Session 2 : Table ronde / Roundtable : R. Barton Palmer, André Kaenel, et Jean-Marie Lecomte
    Modérateur, John S. Bak (Nancy-Université)

  •  11h : 12h Topic : French versus American Film Criticism

    Lunch / Déjeuner

    Session 3 : Keynote
    Président, John S. Bak

  •  14h15 ? 15h30 Tennessee Williams and the
    Postwar Southern Film, R. Barton Parlmer,
    Calhoun Lemon Professor of Literature at Clemson
    University, U.S.A.

    Coffee Break / Pause café

    Session 4 : Hollywood from the 1920s to the 1950s
    Président, André Kaenel

  •  15h45 : 16h30 Come Back, Little Docky : William Inge, Sex, and Cinematic Voyeurism, John S. Bak, Nancy-Université
  •  16h30 : 17h15 Classical Film Art and the
    American Self : King Vidor’s Lonesome Pilgrims
    (1919-1959), Jean-Marie Lecomte, Nancy-Université

    Cocktail Party / Cocktail